ademcirkels

De data en informatie over de groeps ademcirkels vind je onder het kopje ademcirkels/coaching

yoga nidra workshops 2019

Yoga Nidra is een oude Yogavorm die lijkt op slapen maar waarbij je niet in slaap valt. Sterker nog, je bent bijna meer alert dan wanneer je wakker bent. Het combineert visualisatie met intenties, ademwerk, een bodyscan en de uitgebreide versies nemen de chakra`s ook mee.

Daarnaast is het goede manier om te ontspannen: 1 uur Yoga Nidra kan voelen als 4 uur slaap. Sommige yogi’s gebruiken deze techniek om te slapen en zodoende hoeven zij niet veel te slapen.

De workshop gaat door bij 6 aanmeldingen en er is ruimte voor 11 deelnemers.

Tijd : 13:30 - 15:30

Prijs : 25,-

 data:

Locatie Remind your life:

zondag 20 oktober  19.00

zondag 1 december  19.00

Geef je op bij remind your life

4 oktober 19.30 / 21.30 centrum Karuna Leidschendam ook opgave via hen.

Wekelijkse yoga nidra en klank van 1 uur iedere vrijdagochtend in IVY Voorschoten10.15 tot 11.15

Vanaf 2020 iedere maandagavond van 21.30 -22.30 in Djoj.

exploration of the yogic breath 15 november 2019

KUNDALINI YOGA EN DE ADEM
Alles over Kundalini Yoga: Pranayama
 
"Het grootste probleem in de wereld is stress. Het zal niet afnemen - het zal toenemen. Als door pranayam de aanzet tot beweging word gemaakt, kan de volledige stress en ziekte worden geëlimineerd. "~ Yogi Bhajan
Dus wat is de kracht van ademhalen?
We ademen allemaal. Als we dat niet doen, gaan we dood. Dat is vrij eenvoudig. En toch, ademen is veel meer dan alleen dat. Patroon, frequentie, diepte ... allemaal dragen ze bij aan de bioritmen van ons lichaam. We zijn ons meestal niet bewust van het ademen ... en daarin schuilt het verschil tussen ademhalen en pranayama. Pranayam (of pranayama) is de wetenschap van het adembewustzijn, die de beweging van prana (levenskracht) regelt door het gebruik van specifieke technieken. Ademhaling geeft ons leven; pranayama geeft ons kwaliteit van leven.
Yogi's zijn zich bewust van de tweezijdige aard van dingen: fysiek en niet-fysiek. Bij het ademen nemen we lucht in, maar ook prana. Het geziene en het onzichtbare. Vandaar dat de wetenschap van de ademhaling pranayam wordt genoemd.
Wat is "natuurlijke" ademhaling?
Juiste, eenvoudige, natuurlijke ademhaling zou er als volgt uit moeten zien:
Adem in en het navelpunt gaat naar buiten. Adem uit en het navelpunt komt naar binnen. Gebruik de neus om de lucht te filteren en volledig uit te ademen.
Veel mensen hebben verkeerd geleerd om te ademen en in te ademen door de buik naar binnen te trekken. Dit maakt eigenlijk minder ruimte voor lucht in de longen dan voor meer. Dit is de sleutel. Het is zelfs het allerbelangrijkste wat je in alle Kundalini-yoga leert . Hoe je goed ademt, verandert alles.
Een andere veelvoorkomende ademhalingsfout is ondiepe, grillige ademhaling die allemaal in de bovenkas word gedaan. Ademhaling correct en diep in je dagelijks leven verandert de hoeveelheid energie die in reserve is om noodsituaties te beheren. Het is ook het gemakkelijkste pad naar de ontwikkeling van een hoger bewustzijn. Ondiepe ademhaling wordt veroorzaakt door stress en deze voortdurende toestand verzwakt ons zenuwstelsel, waardoor een omgeving rijp is voor ziekte. Emotioneel wordt trauma opgeslagen in ons spierstelsel en zorgt een juiste ademhaling voor de vrijlating ervan. Het is een manier om de kogelvrije vesten te verwijderen die we hebben opgebouwd om onszelf te beschermen tegen trauma, ervaren in zowel het lichaam als het hart. Correcte ademhaling verhoogt de stroom van prana, zodat je een verhoogde vitaliteit en een algemeen gevoel van welzijn voelt.
Ademfrequentie
Als we de frequentie waarmee we ademen kunnen verlagen, kunnen er geweldige dingen gebeuren. Normaal ademen mensen met een snelheid van 16-18 cycli per minuut; vrouwen ademen 18-20 cycli per minuut. Als we dat nu kunnen verlagen tot 8 cycli per minuut (een cyclus omvat een volledige inademing en uitademing), zullen we ons veel meer ontspannen voelen. Stress begint te smelten en de mentale scherpte wordt scherper naarmate het parasympatisch zenuwstelsel wordt ingeschakeld. Als we onze ademhaling tot 4 cycli per minuut kunnen verminderen, zullen we een gevoel van groter bewustzijn, helderheid en gevoeligheid ervaren. Op dit punt coördineren de hypofyse- en pijnappelklierklieren een verhoogde meditatieve staat. Als je het helemaal tot 1 cyclus per minuut kunt halen, genaamd One Minute Breath, er beginnen een aantal verbazingwekkende dingen te gebeuren. In One Minute Breath, duurt het 20 seconden om in te ademen, houdt u 20 seconden vast en ademt u uit gedurende 20 seconden. Dit stimuleert de beste samenwerking tussen de hersenhelften en zet de gevoelens van angst, angst en zorgen onder druk. Intuïtie bloeit, evenals een gevoel van eenwording met iedereen.
Waar te beginnen met Pranayama
* Een waarschuwing: "duizeligheid is geen verlichting", schreef Yogi Bhajan . Als u zich duizelig voelt tijdens het doen van pranayam, stop dan. Je bouwt capaciteit op door regelmaat, niet door geweld.
Lange diepe ademhaling
Als je eenmaal Natural Breathing hebt geleerd, kun je Long Deep Breathing leren . De voordelen zijn : het ontspant je, verhoogt de stroom van prana, voorkomt opeenhoping van toxines in de longen, stimuleert endorfines, pompt de spinale vloeistof naar de hersenen, wat op zijn beurt je energie verhoogt, de intuïtie verbetert, de elektromagnetische golven opnieuw aanpast veld, reinigt het bloed, reguleert de pH, laat blokken vrij van je energiemeridianen, helpt fysieke en emotionele genezing, breekt onbewuste patronen, re-channelt pijnconditionering en beheert negativiteit. Best goed, toch?
 Hoe je het doet:
Lange diepe ademhaling maakt gebruik van de volledige capaciteit van de longen door de drie kamers van de longen in te schakelen: buik of lager, borst of midden en claviculair of bovenste. Begin met het vullen van de buik, het uitzetten van de borstkas en dan tenslotte het optillen van de bovenste ribben. Adem uit door achteruit te keren en de lucht van boven naar beneden uit te zetten. De laatste fase is om uit te ademen vanuit de buikstreek en het navelpunt terug te trekken naar de wervelkolom. Als dit erg uitdagend voor je is, oefen dan op je rug zodat je de delen van je longen in actie kunt voelen en zien. Beheers lang diepe ademhaling en beheers jezelf.
 Andere belangrijke Pranayam
Er zijn veel belangrijke pranayam in Kundalini Yoga, waaronder de adem van vuur, Sitali Pranayam , alternatieve neusgatademhaling , linker en rechter neusgatademhaling, kanonnenademing , gesegmenteerde ademhaling, leeuwenadem , fluit adem , Sitkari Pranayam en Vatskar Pranayam. Ontdek ze geleidelijk als meditaties op zichzelf, of vind ze binnen Kundalini yoga kriya! Tijdens de lessen van Kundalini yoga.
 
Tijdens deze workshop zal je je meer bewust gaan worden van je eigen adempatronen en kennismaken met diverse pranayama technieken om zelf te ervaren wat het met je kan doen.
 
locatie: Karuna yogacentrum Leidschendam
 
15 november 20 / 22  uuur